Sticky Fingers: Még mindig a golyóidnál ragad meg

Írta: on 2019. 04. 29

A zenekar első hetvenes éveikben készült albuma ötszáz napig készült, és teljesen megérte minden egyes napja.

Ha emlékezni akarunk a Sticky Fingersre, a The Rolling Stones Egyesült Királyságbeli kilencedik (és Egyesült Államokbeli tizenegyedik) nagylemezének kiadására, azaz 1973. április 23.-ára, meg kell érnünk egy bizonyos kort. De egy Stones-rajongónak, legyen bármilyen idős, ez az album klasszikus a klasszikusok között, és a mai generációkra ugyanúgy hat, mint akik együtt nőttek fel vele az elmúlt években.

A Sticky Fingers több mint 500 napig készült a felvételek megkezdésétől a kiadás napjáig. Az első hetvenes évekbeli albumukat már bemutatták a közönségnek egy márciusi turnén, amibe beletartozott egy forgatás is a legendás londoni Marquee Clubban, és a Stones ekkor jelentette be azt is, hogy Franciaországba költöznek.

A lemez bemutatása után a rajongók és a kritikusok tetszését is elnyerte. Ahogy a Rolling Stone magazin fogalmazott: “Ez a legújabb gyönyörű fejezete a világ legnagyszerűbb rockzenekarának.” 1971 május 22-én letaszította a Crosby, Stills, Nash & Young albumát, a 4 Way Streetet a Billboard toplistája éléről, és ott is maradt egy hónapon át.

A Sticky Fingers tökéletes album

Egyvelege a nagyszerű zenének és az ikonikus borítónak – aminek a története csak tovább építi a legendát. Több klasszikus Stones albumot vettek fel Amerikában a hollywoodi RCA’s Studios-ban és a chicagói Chess Records-nál, de a Sticky Fingershez a zenekar egy kevésbé híres stúdiót választott, melyről a délkeletei államokban élők hallhattak csak korábban – A Muscle Shoals Sound Sheffield-ben, Alabamában.

Az 1969-es USA turnéjukat befejezvén a Stones egyből repült is a Muscle Sholasba felvenni három számot, ami az album szívét adta – Ezek a A Brown Sugar, a Wild Horses és a You Gotta Move. Ezek után a zenekar A Muscle Shoalsból San Franciscóba repült december 5-én, és 24 órával később felléptek a híres ingyenes altamonti koncertjükön.

A következő év folyamán a zenekar több felvételen is dolgozott a London’s Olympic Studiosban és Mick vidéki házában, Stragrovesben, a Stones utazó stúdióját használva, hogy felvegyék az album többi számát. De 1970-ben nem csak albumfelvételből állt az élet – távolról sem. Volt egy európia turnéjuk is, és a színfalak mögött is rengeteg változás történt. A Stones felmondta az élő szerződését a Decca Records kiadóval, és elkezdtek egy új, saját kiadó alapítása után nézni. Több tárgyalás után végül is megállapodtak Ahmet Ertegünnel és az Atlantic Recordsal.

A saját kiadóhoz viszont név és logó is kellett. A néven nem gondolkodtak sokat – Rolling Stones Records -, de a logó kitalálása már kicsit tovább tartott. De végül is elkészült az ikonikus “ajkak és nyelv” embléma, és hamar ez lett a világ egyik legismertebb zenekari jelképe.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Charlotte Gibson (@charlottegibsonny) által megosztott bejegyzés,

Tekintettel a gondokra, amikkel a zenekar a korábbi borítói miatt szembesült, elhatározták, hogy ezúttal olyan lesz, amilyet igazán akarnak, ezért Mick és Charlie felkeresték Andy Warhol-t, hogy tervezzen nekik olyan borítót, ami tetszik a zenekarnak. Az eredeti lemezborító a felhúzott cipzárral mára a világ egyik legismertebb album borítója lett, ahogy a New Musical Express írja: “A hírnév Mick Jagger ajkaitól cipzárjáig terjed.” Ez pontosan az az egyszerű gondolkodásmódú üzenet volt, amit a Stones a Sticky Fingersnek szánt.

Mire az utómunkálatokkal elkészültek 1971-re, a zenekarnak két terve volt a kollektív tudatában: Egy rövid turné az Egyesült Királyságban és a Franciaországba költözés.  A túra a búcsúzásra, a költözés pedig a hosszútávú gazdasági tervek miatt volt szükséges, ugyanis hamar csődbe jutottak volna, ha Nagy Britanniában maradnak.

Így történt, hogy 1971. április 16-án kislemezen megjelent a Brown Sugar az Egyesült Királyságban, egy héttel később pedig rászabadították a világra a Sticky Fingerst.

Képek: Wikipédia

Forrás


Olvasás folytatása

90.9 Jazzy

Jazzy Rádió

Current track
TITLE
ARTIST

Most hallható:
Több Mint Testőr
Köszönjük az értékelést!