Steven Price, a Netflix új sorozatának zeneszerzője ad interjút

Written by on 2019. 10. 02

Steven Price, az ’Our Planet’ zeneszerzője bemutatja, hogyan viszonyult a Netflix új dokumentumfilm-sorozatához

David Attenborough új Netflix sorozata, az Our Planet feltárja a klímaváltozás pusztító hatásait; fotók: Getty

A David Attenborough által narrált nyolc részből álló lenyűgöző természetfilm-sorozat idén áprilisban debütált a Netflixen és máris bezsebelt egy Emmy-díj elismerést. Steven Price zeneszerzőt a sorozatban való részvételéről és a világhírű narrátorral való együttműködéséről kérdezték.

Az Our Planet a Föld legértékesebb élőhelyeit tárja elénk és lenyűgöző látványvilággal kápráztatja el a nézőt. Megjelenését négyévnyi világkörüli forgatás előzte meg.

A sorozat egy exkluzív utazásra invitálja a képernyő elé ülőket, és arra szólít fel minket, hogy védjük a világot, amelyben élünk.

A Steven Price által komponált filmzene hatalmas sikert aratott a nézők körében. Az interjúban nyíltan beszél a sorozatról, tapasztalatairól, véleményéről…

Fotó: Netflix

Mit gondol, miért arathatott ekkora sikert az Our Planet napjainkban?

Amikor néhány évvel ezelőtt először találkoztam a sorozat készítőivel és elkezdtünk beszélgetni erről a projektről, hamarosan világossá vált számomra, hogy valami különlegeset szeretnének létrehozni. Minden leforgatott részben egy történetet meséltek el és olyan módon akarták a nézők figyelmét bolygónk állapotára felhívni, mint ahogyan eddig még senki sem.

Ez egy igazán szenvedélyes projekt volt minden résztvevő számára, hihetetlen volt látni a filmkészítők elhivatottságát. Az én feladatom az volt, hogy a zenével visszaadjam azt az elképesztő látványvilágot, amit a készítők a szemünk elé tártak.

Reméljük, hogy az emberek a dokumentumfilm-sorozat nézése közben a szórakozáson túl átérzik a világunkban zajló események fontosságát, és kellő optimizmussal tekintenek a jövőbe, hogy a dolgok változhatnak. Mert van út előre és remélhetőleg ez a Netflix sorozat összehozza az embereket és arra inspirálja őket, hogy segítsenek.

Fotó: Netflix

Tudna mesélni egy kicsit az Our Planet zenéjéről?

Szerettem volna olyan zenét írni a filmhez, amely tele van különböző tematikus ötletekkel, mégis egymással összefonódva egy egységes egész. Sok téma ismétlődik, például amikor az éghajlatváltozással vagy a bolygónak okozott károkkal foglalkozunk. De a zenének van egy felemelő hatása – nem szerettük volna, ha úgy nézne ki ez az egész, mint egy nyomasztó előadás! A zenekar teljes és következetes volt, de néha olyan hangszereket vezettem be, mint például a gitár, hogy egy könnyedebb hangulata legyen a zenének.

’Baby Blue’ a kedvencem a filmzenéből. Bristolba mentem még jóval azelőtt, hogy elkezdtünk dolgozni a sorozaton azért, hogy megtekintsek néhány részletet. Emlékszem arra a pillanatra, ami kitűnt a többi közül: ahogyan a fény érintkezett az óceánnal az egy olyan tipikus áldott pillanat volt, amikor az embernek borsózik a háta.

Steven Price, az Our Planet zeneszerzője;  fotó: Getty

Ahogy hazaértem, egyből elkezdtem rajta dolgozni. Tudtam, hogy ez egyike azoknak a részleteknek, ahol engedik a képet hosszú ideig kitartani, tehát szerettem volna, ha a zene olyan módon bontakozik ki, ahogyan a képernyőn is egyre több minden tárul elénk. Amikor felvettük a Baby Blue-t, a zenekarnak zenélés közben lejátszottuk a filmrészletet, hogy jobban át tudják élni és több érzelmet tudjanak belevinni a zenébe.

’Mayflies’ volt a másik olyan darab, amely eredendően elbűvölő volt és az élet gyönyörűségét és optimizmusát érzékeltette – ezért egy olyan megközelítést kellett találnom, hogy a hangok szinte énekeljenek. Akadtak is problémáim a Mayflies szellemének a megragadásával! A Mayflies (tehát tiszavirág – a szerk.) csak egy napon keresztül virágzik, ebből adódóan egy különleges, diadalmas alkalmat kellett éreztetni a zene által, ezért itt vokális részek is megjelennek. A világ fájdalmas üzenetei mellett léteznek teljes mértékben pozitív pillanatok is – és nekem a Mayflies adta meg az esélyt arra, hogy ezeket a pillanatokat zeneileg felfedezzem.

Baby Blue (Our Planet); videó: Youtube

 

Felkérte Ellie Gouldingot, hogy az egyik számban énekeljen. Ez hogyan is történt pontosan?

Fenomenális volt! A sorozat elején szóba került, hogy az egyik dalt egy előadóművész közreműködésével vegyük fel – és mivel Ellie a WWF-hez (a világ legnagyobb civil természeti szervezetéhez – a szerk.) nagyon közel áll, ez igazán jó ötletnek tűnt. Elkezdtünk beszélgetni a projektről és megmutattam neki néhány felvételt és a kottát is, hátha eszébe jutnak új ötletek.

Azt szerettem volna, ha olyan dalt tudunk készíteni, amely összefonódik a többivel, amely ugyanabból a DNS-ből származik. Az ötletelésünk egészen tavaly novemberig tartott, akkor ugyanis felvettük az ’In This Together’ c. dalt zenekari kísérettel. Volt alkalmam együttműködni Lisa Hannigannel is, akinek szerintem az egyik legszebb hangja van a világon, tehát igazán megtisztelő volt számomra ez a találkozás.

Ellie Goulding; fotó: Netflix

Találkozott-e valamilyen kihívással a filmzene írása közben?

Az az elképesztő mennyiségű zene, amely egy ilyen sorozathoz szükséges, nagy kihívást jelentett – több, mint hat órányi zenét kellett létrehoznunk, tehát minden hónapban egy egész filmnyi zenén dolgoztunk nyolc hónapon keresztül!

A másik nagyobb kihívást a megfelelő érzelmi vonal biztosítása jelentette. Ez olyan valami, amit a filmkészítők mindig a szívükön viselnek, miközben a szerkesztésen dolgoznak. Azt szerettük volna, hogy az emberek szórakozzanak, de közben meg is szerettük volna érinteni őket, esetleg megríkatni a nézőket – de ugyanígy nem akartuk, hogy az emberek úgy távozzanak a képernyők elől, hogy a Föld halálra van ítélve!

Sir David Attenborough beszédet mond az Our Planet premierjén; fotó: Getty

Milyen volt együtt dolgozni Sir David Attenborough-val?

A legelső alkalom, amikor Davidet meghallottam, ahogyan az általam írt zenére beszél egy olyan élmény volt, amikor nem igazán hiszed el, hogy mi történik körülötted!

Az Our Planet bemutatóján az egyik leglenyűgözőbb beszédet köszönhettük neki. Felállt a pódiumra és olyan megindítóan beszélt mindenről, ami a világon történik, mindenről, amiket élete során látott, és arról, hogy mi hogyan tehetünk bármit is a világunkért – egyszerűen elképesztő volt. Vele együtt dolgozni ezen a projekten igazán felnyitotta a szemem néhány dologgal kapcsolatban.

David Attenborough előkelő környezetben; fotó: Netflix UK & Ireland Twitter

Ha egy tanácsot adhatna a jövő zeneszerzőinek, mi lenne az?

Azt, hogy a dolgok akkor történnek, amikor történniük kell – abszolút nem tudod irányítani! Húszas éveimben nagyon sok időt töltöttem a filmzenével kapcsolatos munkák során mindennel, ami a zeneíráson kívül esett: teát készítettem az embereknek, illetve csináltam mindent, amivel hasznossá válhattam.

Elkezdesz pánikolni, hogy sohasem történik meg veled… de aztán különös dolgok történnek veled különös időkben.

Sose felejtem el az első alkalmat, amikor megláttam egy filmkiírást rajta a nevemmel; az ’Idegen arcok’ c. film volt az 2011-ben. Ez nagyon sokat jelentett számomra. Hihetetlenül büszke vagyok a ’Gravitációra’ is, mert azt létrehozni egy nagyon intenzív munkafolyamat volt, amely során egy olyan egyedi kottát kellett létrehoznom, amely nem is hangzik úgy, mint egy filmes kotta. És most legutóbb az Our Planet volt az, amit minden közreműködő imádott, tehát ez egy olyan munka volt, amiért hálás vagyok, hogy részt vehettem benne.

Ha visszamehetnék az időben és beszélhetnék a fiatalabb énemmel, ezeket mondanám neki: maradj lelkes, mindig tekints előre, mert az ajtók előbb-utóbb ki fognak nyílni előtted.

 

Forrás: https://www.classicfm.com/discover-music/periods-genres/film-tv/our-planet-netflix-steven-price

Fordította: Bacsek Bernát

 

 


Current track

Title

Artist