Online nyomkövetés: Téged ki követ?

Írta: on 2018. 05. 11

Aki követte a Facebookkal kapcsolatos híreket, az az elmúlt hetekben jó párszor hallotta a „cross-site tracking” vagyis a weboldalak közötti követés kifejezést. A dolog úgy hangzik, mintha senki nem igazán értené, pontosan mit is jelent ez. Most a végére járunk!

 

Miről is van szó pontosan?

Ez a legkönnyebb része az egésznek. A weboldalak közötti követés azt jelenti, amit a neve, szó szerint.A weboldalak fejlesztői apró programokat használnak, amelyek megnézik, mit csináltunk az oldalakon: milyen scripteket, applikációkat, widgeteket, a weblapba ágyazott, kicsi képeket használtunk. A közösségi médiás „megosztás” gombok például szinte minden oldalon vannak. Ezek nem csak hasznos webanalitikai adatokkal szolgáltatnak az adott oldal fejlesztőjének, de a közösségi média oldalra, például a Facebookra, vagy a Twitterre is küldenek adatokat. Például ezek alapján kapjuk a célzott hirdetéseket, esetleg felhasználói profilokat hoznak létre a hátunk mögött.

A színfalak mögött viszont sokszor az is megtörténik, hogy ezek az adatok olyan cégekhez jutnak el, akik nem tartoznak egyik meglátogatott oldalhoz sem közvetlenül.

Miért létezik?

A legtöbb weboldal azért gyűjt adatokat, hogy minél jobban személyre szabhassák a szolgáltatásokatés ez által még kényelmesebb legyen az oldaluk működése. Ezt a felhasználó általában alig érzékeli, csak annyi tapasztalható, hogy gyorsabb a böngészés és kicsit jobbak az oldal által nyújtott szolgáltatások. Sok oldal sütiket (cookie-kat) használ. Ezek apró programok, amelyek megjegyzik, milyen nyelven használjuk az oldalt, vagy mit szoktunk vásárolni a webshopban.

A sütik arra is használhatók, hogy később olyan hirdetéseket mutassanak nekünk, melyek érdekelhetnek minket. Ez nagyjából így működik: megnézünk egy oldalt, egy harmadik félként belépő hirdető pedig egy sütit helyez el a böngészőnkben. A sütinek általában van egy egyedi azonosítója (nem feltétlenül a nevünk, hanem valami, aminek az alapján a rendszerek érzékelik, hogy mi voltunk, akik az adott oldalt látogattuk). Ezek a kis azonosítók megmutatják, milyen oldalakat néztünk meg, milyen funkciókat használtunk, sőt, némelyik még a közösségi média sokkal titokzatosabb berkeibe is követnek bennünket.

Az, hogy személyre szabott hirdetéseket kapjunk, eléggé a mi érdekünket is szolgáltja: ha például a kerámiák és a kaktuszok nagy rajongói vagyunk, elég kellemetlen lehet, ha furcsa orvosi gépek, ajakfeltöltés esetleg ipari csövek reklámjaival találkozunk. A legfontosabb azonban, hogy tudnunk és kontrollálnunk kell azt, hogy mit tudhatnak meg rólunk a hirdetők úgy, hogy azt mi a legtöbbször észre sem vesszük.

Amikor ez elég problémás lehet

Az, hogy nem tudjuk, hogy mi történik az adatainkkal, elég aggasztó tud lenni, főleg azért, mert sok az adatbróker, az erőszakos értékesítő és a pilótajátékos, aki szereti kihasználni, hogy mindent tud rólunk. A site-ok közötti követés során gyűjtött adataink pedig sokszor az ő kezükbe kerülnek, méghozzá anélkül, hogy tudnánk róluk.

Míg a követés nagyon hasznos lehet, hogyha nem szeretnék folyamatosan fura hirdetéseket kapni, nagyon fontos megtalálni az egyensúlyt, és fellépni akkor, amikor valaki úgy gyűjt adatot, hogy az nem átlátható, tehát nem tudjuk pontosan, mikor, kinek és hová továbbítja, amit tud rólunk. Ez főleg akkor jelent gondot, mikor nincs lehetőségünk azt mondani, hogy „Kösz nem, ebből már nem kérek” -vagyis nem tudjuk lemondani a követést.

Hogyan lehet irányítani a dolgot?

Szerencsére a hirdetőket már elég sok szabályozás köti, így nem lehet csak úgy adni-venni az adatokat. Az egyszerű felhasználónak viszont még mindig nehéz követnie azt, hogy mikor és mi történik azokkal az információkkal, amelyeket a háttérben gyűjtenek róla. A legjobb, hogyha eleve a böngészéskor megszűrjük, hogy mi az, amit engedünk és mi az, amit nem. Érdemes különböző szűrőket használni, illetve a böngészőben beállítani azt, hogy milyen sütiket engedünk be és milyen adatokat továbbítunk a szerverek felé.

Ne féljünk használni az inkognitó funkciót indítani, ha olyasmit keresünk a neten, amiről nem szeretnénk adatot szolgáltatni. Ha például privát böngészést indítunk, akkor a Firefox nem menti el a látogatott oldalakat, cookie-kat és kereséseket. Nem 100%-os megoldás, de a hétköznapi böngészéshez elegendő.

Kép: Pexels/bruce mars, Pexels/Loe Moshkovska, Pexels/rawpixel.com

Forrás


Olvasás folytatása

90.9 Jazzy

Jazzy Rádió

Current track
TITLE
ARTIST

Most hallható:
Revo.Project - The Switch [Clean]
Hogy tetszik?
Ismeri a dalt?  
Igen
  |  
Nem
Az Ön neme?  
  |  
Férfi
Köszönjük az értékelést!