Karácsonyi ajándékozási szokások


2019.12.21 14:05

90.9 Jazzy Radio on 2019. 12. 21

Karácsony a legmeghittebb ünnep a keresztény kultúrában világszerte. Emellett karácsony az egyetlen olyan ünnep az év során, amely városok, falvak egész lakosságát tudja mozgósítani, és ami leköti az emberek többségének energiáját. Ennek legfőbb oka az ajándékozás.

Az utóbbi évtizedekben az ajándékozás mértéke jelentősen megnövekedett azzal egyidőben, hogy a karácsony egy családi ünneppé vált. Theodore Caplow, amerikai szociológus készített egy felmérést egy Middletown névre keresztelt, anonimizált amerikai kisvárosban, melyben megvizsgálta egy közösség ajándékozásai szokásait.

Caplow csapata 110 middletowni felnőttet interjúvolt meg annak érdekében, hogy valami összefüggést találjon az emberek ajándékozási szokásai, rokoni kapcsolatrendszere és az ajándékok értéke között. Az interjú kérdések a karácsonyi összejövetelekre összpontosítottak és arra, hogy ki, kinek, milyen ajándékot vett és azt is vizsgálta, hogy ki mennyit és milyen ajándékot kapott. Caplow csapata közel 400 karácsonyi összejövetelről és több mint 4000 ajándékról szerzett adatokat. Kiderült, hogy mindenki, aki részt vett karácsonyi összejövetelen az adott és kapott is ajándékot, és az összejövetelek vagy otthon, vagy egy rokonnál voltak. Ezenkívül a válaszok alapján arra a következtetésre jutottak, hogy kapcsolatok 64%-a volt annyira személyes, hogy folyjon a felek között ajándékozás.

A 110 válaszadó összesen 3000 ajándékot adott és 1400-at kapott, ez azt jelenti, hogy személyekre lebontva átlagosan 27 adott és 13 kapott ajándékról beszélhetünk, ami nem kis mennyiség. A családok az éves átlagjövedelemnek több, mint 3%-át fordították a meglepetéscsomagok beszerzésére. Az ajándékok értéke nagyban függött a rokoni kapcsolatok közelségétől és attól, hogy milyen személyes volt a kapcsolat a felek között.

A ruhadarabok voltak a legjellemzőbb ajándékok, de a pénz és a különböző enni- és innivalók is tipikusak voltak. Kiderült, hogy a nem és a kor egyaránt kulcsfontosságú tényezők az ajándékok vásárlásánál, mivel az ékszerek 87%-át nőknek adták, a sporteszközök 76%-át férfiaknak, és természetesen a gyerekek kapták a legtöbb játékot. Caplow csapata ár szerint csoportosította az ajándékokat: 2500 Ft alatt voltak az úgymond ’jelképes ajándékok’, melyek távoli rokonok között voltak jellemzők; 2500 Ft és 10.000 Ft közé estek a ’kedves ajándékok’, melyek bármilyen rokonok között előfordulhattak. A 10.000 Ft feletti ajándékok már a ’drágább ajándékok’ kategóriájába estek, ezeket leginkább a közeli rokonok adták egymásnak. A nem itt ismét fontos szerepet játszott, hiszen a férfiak kétszer annyi ’drágább ajándékot’ adtak, mint a nők, viszont az is tisztán kirajzolódott, hogy a nők több ajándékot adtak, mint a férfiak.

A válaszok azt mutatják, hogy a nők azok, akik a legtöbb karácsonyi készülődésben vesznek részt, ők intézik a bevásárlást, a díszítést, a csomagolás nagy részét és ők szervezik meg a karácsonyi összejöveteleket is. A gyerekek szerepe lényegében passzívnak mondható, a különböző kézzel készített ajándékokat és a szülőknek való segítést kivéve.

 

Összegezve Middletown lakosságának ajándékozási szokásait, arra következtethetünk, hogy a közeli rokonok nagyon nagy eséllyel ajándékozzák egymást, és az ajándékok értéke pedig arányos a kapcsolatok szorosságával. De ugye tudhatjuk, hogy egy olcsóbb és ötletes ajándék néha sokkal nagyobb hatást tud elérni, mint egy drága, de átgondolatlan csomag.

Források: 1 2 3 4