A jazz az ördög zenéje?

Írta: on 2018. 04. 13

Péntek tizenharmadikára való tekintettel összegyűjtöttünk néhány olyan dalt, ami egészen ördögi. Ezek azok a számok, amiket egy hotel 13-ik emeletén lévő szobában biztosan ne hallgassunk meg, pláne, hogy a legtöbb szállodában nincs is tizenharmadik emelet.

Fekete macska, péntek tizenhárom, üres vödröt cipelő ember, csütörtöki hajmosás, keddi körömvágás – ezek mind olyan babonák melyektől a világ számos országában félnek az emberek. A különböző hiedelmek már ősidők óta velünk vannak, mert bármilyen furcsa is, de néha kifejezetten szeretünk félni. Nem véletlenül nézünk horrorfilmeket vagy megyünk el egy kísértetkastélyba. Hallgassunk kísértetiesen, borzongatóan, már-már démonian jó zenéket a legnagyobb jazz előadóművészektől, pláne, ha „túléljük” a péntek 13-át!

Elvarázsollak

A Jay Hawkins által írt 1956-os „I Put a Spell on You”, (magyarul Elvarázsollak) című dal, hihetetlen sikereket ért el. Eredetileg egy szerelmes ballada lett volna, de belenyúlt a producer és megjelentek a bordák, csirkék és mindenki részeg lett. És ha már a csirkénél tartunk, akkor jó tudni, hogy újév első napján semmiképpen ne együnk csirkét, mert egész évre elkaparja a szerencsénket. Reméljük senki nem fogyasztott január elsején baromfit, de ha mégis biztos van ellen babona is. Visszatérve a számhoz olyan jól ment, hogy felkerült a Rock and Roll hallhatatlanok listájára, a Rolling Stone magazin top 500-as listáján a 313-ik lett. Na tessék, itt is felbukkan a bűvös 13-as szám. Kultusz sláger lett, amihez Nina Simone hozzáadta a fantasztikus hangját, vonósokat és ez lett belőle:

Szellemes

Ebben a szelíd, de kísérteties balladában két legendás tenorszaxofonos is játszik. Ha 1975 októberében volt péntek tizenhárom, akkor biztos, hogy akkor vették fel.

Ördögbe bújt angyal

Pittsburgher Ahmad Jamal 2001 szeptemberében játszotta el a „Devil’s in My Den” (Ördög az odúmban) számát egy jazz jótékonysági esten. Bár ördögi a cím, de angyali volt a szándék.

Csontváz a szekrényben

Bing Crosby 1936-os filmjében Louis Armstrong is közreműködött. A Filléreső legemlékezetesebb jelenete egy klub kísértet-járta éjszakáját mutatja be. A rendező ennél a résznél a narratívát pajkos fűszerességgel kombinálja, amitől Armstrong trombitajátéka egy vad futammá válik és ettől a vadságtól még a csontváz is elmenekül. Lám-lám ennyi is elég ahhoz, hogy elűzzük a gonosz szellemet.

Human Nature – Thriller

Miles Davis arról (is!) híres, hogy feldolgozta Michael Jackson egyik korai slágerét, a ’80-as évek elején megjelent Human Nature című albumról, de egy másik trombitás, Lester Bowie is a csúcsra jutatta a Thriller-t az 1987-es Brass Fantasy zenekari formációval. 9 fős csapata négy trombitásból, két harsonásból, tubából, kürtből és dobokból állt. A kritikusok szerint Bowie ezzel akarta felkavarni a „jazz kánonisták állóvízét”. A Gloved One feldolgozásával egy vidám, puffogó végkifejletbe torkolló zenei mű született. Egyszerű kis funky behatásokkal és a jazz érzékenységével fűszerezett zenei nyelv fémjelzi a Brass Fantasy repertoárját.

Smokey Joe szelleme

Cab Calloway bizonyos dalai mindig olyanok voltak, mint valamilyen varázsdal, valami önmagát megidéző mágia. A magamutogatás és a történetmesélés sajátos mixe. Ebben a számban Calloway bejelenti annak az alaknak a visszatérését, aki leghíresebb figuráját, Minnie-t a vándorlót elvezeti a drogokkal fűszerezett dekadenciába. A „Smokey Joe szelleme” főszereplője egy dacos csavargó, aki végül jajveszékelés közepette köddé válik a „hádészi birtokon”.

Kép: Unsplash/ Christal Yuen

Zene forrása


Olvasás folytatása

90.9 Jazzy

Jazzy Rádió

Current track
TITLE
ARTIST

Most hallható:
Adani & Wolf - Stretched Out
Hogy tetszik?
Ismeri a dalt?  
Igen
  |  
Nem
Az Ön neme?  
  |  
Férfi
Köszönjük az értékelést!