Az Amazon és a Google ingyenessé teszi a zenét – a Spotify-nak főhet a feje

Írta: on 2019. 04. 23

A Spotify ingyenes szolgáltatása az egyik leggyakrabban vitatott döntés, egyben a svéd cég egyik legnagyobb versenyelőnye. A cég eddig azzal védte az ingyenes modellt, hogy a kalóz oldalak illetve a YouTube már így is úgy is ingyen megoldást kínálnak a zenehallgatásra, így a Spotify-nak szinte kötelező hozna ezt a szintet. Csakhogy, a cég állítása szerint, az ingyenes modell jó a zenészeknek is: az „ingyen” felhasználók reklámozzák a tartalmakat és előbb-utóbb regisztrálnak fizetős, prémium felhasználók közé.

A lemezkiadó cégek, akik tradicionálisan sokat ágálnak az ingyenes zene ellen, mégis biztosítják a Spotify-nak, hogy lejátszhassa az általuk menedzselt tartalmakat az ingyenes sávban. Ennek az az oka, hogy a prémium előfizetők nagy része valóban a korábbi, ingyenes felhasználók közül kerül ki. Gustav Söderström újságírói kérdésre azt mondta, hogy a cég úgy gondolja, muszáj fenntartania az ingyenes platformot, csak így tudja elérni a célját: felhasználók milliárdjait terelni a fizetős zenehallgatáshoz.

Az ingyenes Spotify-nak azért van egy erős ellentábora is. Az Apple zenelejátszójának például nincsen ingyenes kiadása. A cégnél úgy gondolják, Spotify hirdetésekből finanszírozott, ingyenes verziója degradálja a mi zenészek munkáját. A zenei menedzserek azt mondják, csak a Spotify-os bevételek egy tizede származik az ingyenes sáv hirdetéseiből, a többi kilencet a prémium előfizetők teremtik elő. Ez viszont az előadók esetében azt jelenti, hogy az átlagos díj lejátszásonként 0,004 dollár alá csökken.

Bármit gondoljon is az ember az ingyenes zenehallgatásról, egy valami biztos: a díjmentes zenehallgatás egy életbevágóan fontos pont, amikor a Spotify csatába lép a zeneiparban. Amikor minden versenytásnak ugyanaz a zenei repertoárja, akkor nagyon fontos, hogy mi tesz egy szolgáltatást még értékesebbé. Ezt maga Alex Nordstörm, a Spotify Premium Business vezetője emelte ki márciusban. Azt mondja, egyetlen versenytársuknak sincs ilyen kaliberű ingyenes szolgáltatása, mint az ő cégének.

Lifestyle Concept – Portrait of beautiful African American woman joyful listening to music on mobile phone. Yellow pastel studio background. Copy Space.

Ez a helyzet viszont most változni látszik. Az Amazon bejelentett egy szintén díjmentes szolgáltatást, amely egyelőre a háztartási, Amazon vezérelt okos-asszisztenshez kapcsolódik. A Google szinte ugyanezt a döntést hozta meg: a hang aktiválású Google asszisztenshez ezentúl ingyenes zenehallgatási lehetőség is tartozni fog.

Ezeknek a szolgáltatásoknak az egyike sem érhető el érintőképernyős készüléken, a Spotify díjmentes csomagja pedig még mindig egy picit több interaktivitást kínál. Az Amazon és a Google sem engedi például, hogy bármilyen zenét kérjünk. Korlátozott az előadók száma, és nem lehet egy számot választani, legfeljebb előadót vagy „rádió állomást”.

A fogyasztói elemzések szerint az Egyesült Államokban körülbelül 66 millió hangaktiválású okoseszköz működik, ebből 70%-ot az Amazon működtet, 46 millió Echo nevű készülékkel. A kutatások szerint ezekkel az eszközökkel a cégek képesek meggyőzni a fogyasztókat, hogy ne töltsék le a Spotify alkalmazás, ráadásul az is elgondolkodtató, hogy a térítésmentes zenelejátszás már mind a két vállalat hirdetési modelljében szerepel.

Az Alphabet/Google 32,6 milliárd dollár bevételre tett szert hirdetésből. Az Amazon, amelyik lényegesen kisebb piaci részesedéssel bír más területeken 10 milliárd dollárt generált. Ezek mellett a nagy számok mellet a Spotify 542 millió Eurós (640 millió dolláros) bevétele eltörpül. Ez mindössze 1 tizenhatodat az Amazon, és 50-ed része a Google éves bevételének.

Az Amazon és a Google most az ingyenes zenét használja, hogy tovább növelje a hatalmát a piacon. Ez nem sok jót ígér a Spotifynak, amelyik a milliárd dolláros üzletek mellett is az eddigi legerősebb ingyenes zenei portfóliót nyújtotta és még mindig a legnagyobb zenei hirdetési platformnak számít a világon.

Képek: Pexels

Forrás


Olvasás folytatása

90.9 Jazzy

Jazzy Rádió

Current track
TITLE
ARTIST

Most hallható:
KC and the Sunshine Band - Give It Up
Hogy tetszik?
Ismeri a dalt?  
Igen
  |  
Nem
Az Ön neme?  
  |  
Férfi
Köszönjük az értékelést!