A kisgyermekek káros okostelefon és tablet használata


2020.01.05 14:00

90.9 Jazzy Radio on 2020. 01. 05

A tabletek és az okostelefonok remek eszközök arra, hogy a gyerekeket lefoglalják és megnyugtassák. Különösen azok a szülők kedvelik ezeket a készülékeket, akik elfoglaltak és sürgősebb dolguk van, mint a gyermekeikkel való foglalkozás.

Az okostelefonok, illetve a különböző kütyük remek ‘vesztegetési’ eszközként szolgálhatnak a szülőknek. A szülők a készülékek elkobzásával elérhetik, hogy a gyerekeik viselkedjenek, csendben üljenek az autóban, babakocsiban, ne veszekedjenek otthon a tesójukkal. Ám vannak szülőséggel kapcsolatos szakértők, akik úgy vélik, hogy a képernyőidőt megvesztegetésként használni nem mindig kifizetődő.

Több pszichológus és tanácsadó is rávilágít az érintőképernyővel rendelkező eszközök hátulütőire a 3 év alatti gyerekek körében. Úgy vélik, hogy a túlzott képernyő előtt töltött idő negatív hatással lehet a gyermekek fejlődő agyára.

Az Egészségügyi Világszervezet is felhívta a figyelmet a túlzott képernyőhasználat veszélyeire. Azt ajánlják, hogy a 2 és 5 év közötti gyermekeket napi egy óra képernyő előtt töltött időre korlátozzuk. Ennek nem az a magyarázata, hogy a telefonok és tabletek veszélyesek a gyerekek számára. Viszont egy gyermek képernyőidő miatti aggódása elveszi az időt attól, hogy fizikailag aktív legyen és megkapja a kellő alvásmennyiséget. A fizikai tevékenység és a testmozgás lecsökkenése olyan előnyöktől foszthatja meg a gyermekeket, amelyek kulcsfontosságúnak számítanak a gyermekek testi és szellemi fejlődéséhez.

A gyerekek agya az első években elképesztő gyorsan fejlődik, és az egészen kicsi gyermekek az emberekkel való interakciók során tanulnak a leghatékonyabban, nem pedig a képernyőt nézve. Ha lefelé hajtják fejüket, nem lesz szemkontaktusuk az emberekkel, és ez káros lehet az agy fejlődésére. Továbbá a csecsemők és a kicsik jobban tanulnak tárgyakkal, amelyeket megérinthetnek, mint a képernyőn látható képekkel. A fogalmak három dimenzióban való felfedezése nélkülözhetetlen a kognitív fejlődéshez.

Források: 1 2 3 4

 


Continue reading