A 10 legjobb jazz zenész a világon

Írta: on 2018. 11. 28

Ez a 10 ember a legjobb jazz zenész a világon Jamie Cullum szerint. 39 évével Jamie Cullum még fiatalnak számít a jazz zenében. Az énekes-dalszerző azonban már most meghatározó névnek számít a szakmában. A The Guardian most megkérte, hogy állítson össze egy listát arról a 10 zenészről, aki a legnagyobb példakép a számára.

Charles Mingus 1922-1979

Mingust mindenki a basszus úttörőjének ismeri. Jamie Cullum viszont azért tette fel a listára, mert szerinte az egyik legnagyszerűbb zeneszerző a korban. Rengeteg forradalmi újítást hoz, és nagyon sok újító darab rögzítésében is közreműködött az 50-60-as években.

„15 éves voltam és már tudtam, hogy mik voltak a legnagyobb slágerek a dance, az indie rock vagy a pop területén. Számomra viszont az ő zenéje a mainstream elutasítását jelentette.”

John Coltrane 1926-1967

19 éves korára Cullum állítása szerint már megtanulta a jazz matematikáját, ami nehéz volt, hiszen olyan embernek tartja magát, akinek nincs érzéke a számoláshoz.

„Coltrane a jól formált, tökéletesen megírt zene mestere.” – mondja. – „Nagyon spirituális stílusú jazzt játszott. Szinte az isten szólalt meg a szaxofonjából.”

Cullum elsőként az A Love Supreme című számmal találkozott 1965-ből. „Sokáig tartott, amíg megszerettem Coltrane-t, de ő tanította meg nekem az alapokat. Talán nem véletlenül futottam bele pont akkor, amikor kihagytam egy évet az iskolában, hogy kitaláljam, mint szeretnék. Ez volt a megtérésem.”

Mary Lou Williams 1910-1980

Cullum szerint Mary Lou az egész jazztörténetet meghatározta. Egy swing zenekarban kezdett játszani , majd minden évtizedben zenei stílust váltott. A 70-es években már modális dolgokat játszott, később avant garde stílusú számokat. „Egy olyan jazz összeállításon találkoztam a zenéjével először, amelyet az Oxfam adott ki. A szám címe „Zodiac Suite” volt, és teljesen lenyűgözött, hogy egyszerre tud klasszikus zenét és jazzt is játszani.” Williams egyike volt azon keveseknek, akiket mind a két világ befogadott, egyszer még a Carnegie Hall-ban is játszott.

„Zseniális zeneszerző volt, zongorista, mentor és a legfontosabb nő a jazz-ben.”

Herbie Hancock 1940 –

Hancock az egyik legnagyobb jazz zongorista, aki az idők során csak fejlődik. A fúziós funktól az elektronikus zenéig, ahol akár szintetizátort vagy játékokat is használnak, ő mindig messze az élen járt. „A Head of Hunters”, egy funk, soul és hip-hop egyesítéséből született felvétel volt az első, aminek a hatására szerelembe estem a zenéjével.

Egy nyugati országban nőttem fel, ahol kevés lehetőségem volt a jazz-zel találkozni, de nem utasítottam vissza a popzenét. Azt reméltem, hogy több van a műfajokban.

Herbie-n keresztül találkoztunk az elektronikus zenével és a drum’n’bass-al is, ami egy nagyon fontos inspiráció volt a számomra. Szeretnék valahol Herbie és Ben Folds között állni.”

Nat King Cole 1919-1965

„A tinédzser éveim végére már nagyon belehabarodtam az énekesekbe. Nat King Cole neve gyakran előkerült nálunk és nagyon szerettem a hangját. Egy zenei boltban aztán kaptam egy lemezt, amin Gershwint és Cole Portert játszott, csak vonósokkal és zongorával. Akkor éreztem meg, hogy Cole az, akit szeretnék utánozni.

Hatalmas tehetség volt a saját jogán is, mint jazz előadó és nem csak úgy mint egy big band darabja. Azt hiszem akkora már zenei sznob voltam és igazi geek, aki elutasítja a könnyen érthető és megközelíthető jazz-t. Az ő alternatív stílusa nagyon jól illet egy ilyen sznobhoz, mint én.”

Miles Davis 1926-1991

„Az a Miled, akit én ismerek, a késői hatvan évek Miles-sza, a „Bitches Brew” korszakból. Miles Daviest Herbie Hancockon keresztül ismertem meg. 18 éves voltam és Jack Keouac és a beat írók könyveit olvastam, akik mindig a jazzről beszéltek – ennek hatására úgy éreztem, hogy kell valami kihívás a számomra is. Ez a pszichedelikus, nehezen elérhető jazz nagyon jót tesz abban a korszakban, mikor sok olyan dolog van, amit az embernek ki kell írnia magából. Igazi kultúrsokkot éltem meg a saját hálószobámban.”

Keith Jarrett 1945-

„18 körül lehettem, amikor láttam, hogy Jarrett játszik a Barbicanon. Odáig voltam azért, amit Miles Davisszel az 1970-es években csinált, és a tény, hogy ő még életben van, arra sarkalt, hogy mindenképpen megnézzem, hogyan játszik. Neki van az egyik legkifinomultabb technikája. Soha nem hallottam senkit ezen a szinten improvizálni a zongorával, úgy nézett ki, mint egy különös mágus. Úgy éreztem, hogy ha akarná, tűzre lobbanthatná a zongorát.”

Kurt Elling 1967-

Egy dokumentumfilmet néztem Ella Fitzgerald-ról, amikor először hallottam Kurt hangját. Egy olyan férfihang ütötte meg a fülemet, aki úgy énekelt, mintha valami vallásos dallamot recitálna. Olyan erős hangon, olyan előadásmóddal énekelt, ami messze túlmutat egy jazz szólón, pedig csak Elláról énekelt. Sinatra stílusát kombinálta a szövegek intellektusával, és az egészet olyan gyengéd zeneiséggel tudta megszólaltatni, mintha nem is énekelne, hanem szaxofonon játszana.”

Thelonious Monk 1917-1982

„A legjobban talán úgy lehetne leírni Thelenious Monkot  hogy az ő munkássága azt jelenti a zenének, mint amit Picassoé jelentette a képzőművészetnek. Először akkor hallottam, amikor Bristolban egy lemezboltban új hangok után kutattam. Olyan volt a zenéje, mintha apró zongora-labirintusokba csöppentem volna, amelyekben úgy lehet eltévedni, hogy az ember észre sem veszi. Teljesen levett a lábamról. Minimalista, szinte gyermeki zenéje van, de pozitív értelemben ilyen, mert a mélységben a nyers összetettség bújik meg, amit az ember csak akkor vesz észre, ha már sokadszor hallja a számot. Mivel a kortársaim főleg popot hallgattak, Monk az én titkos luxusom volt.”

Wynton Marsalis 1961-

Wynton zenéje Cullum szerint inkább a kötészetről és a zenei blokkokról szól. Miatta a fiatal zenész egészen New Yorkig utazott, hogy négy egymást követő este is meghallgassa a játékát. „Nem mindig értettem egyet a stílusával, de abszolút a mesteremnek érzem. Nagyszerű követe a jazznek, igazi mentora a 21. század gyerekeinek. Nem több, nem kevesebb.”

Kép: Unsplash/Jon Tyson


Olvasás folytatása

90.9 Jazzy

Jazzy Rádió

Current track
TITLE
ARTIST

Most hallható:
The Pac - Love's Holiday
Hogy tetszik?
Ismeri a dalt?  
Igen
  |  
Nem
Az Ön neme?  
  |  
Férfi
Köszönjük az értékelést!