3 dolog, amit tudnod kell a vitaminokról

Írta: on 2018. 09. 25

Mindennapi téma az egészséges táplálkozás, hogy mikor, hogyan és mit együnk. Ráadásul beköszöntött az ősz, a hőmérséklet néhány nap alatt 10-15 fokot zuhant, ezért könnyen megtörténhet például, hogy berepedezik a szájzugunk. A legtöbb esetben legyintünk egyet és azt mondjuk, hogy kifújta a szél, miközben a szájzugi gyulladást kimondottan a B1 vitamin hiánya okozza. Honnan tudjuk, hogy mire van szüksége a szervezetünknek? Jazzy Randevú című műsorunkban Szász Máté biológussal beszélgettünk vitaminokról, ásványi anyagokról és az egészséges táplálkozásról. 

Ha valakinek nem megfelelő a táplálkozása, akkor egy sor vitamin- és mikrotápanyag hiányzik a szervezetéből. Ennek pedig egy egészen jól körülírható tünetegyüttese van. A B1-vitamin ilyen szempontból kivételnek tekinthető, hiszen rögtön “megmutatja magát”.

A nagy vitamin “biznisz”

Soha annyi vitamin nem figyelt az üzletek polcain, mint manapság. Mindenre és mindenféle verzióban találunk valamilyen kapszulát.

A tápanyaghiány vagy tápanyagtöbblet azonban nem egy egzakt dolog. A szervezetünk meglehetősen jól kezeli az alul-táplálást és a túltáplálást. A történelem az ezt megelőző 3000 évben az éhezésről szólt. – mondja Szász Máté.

A WHO, azaz az Egészségügyi Világszervezet 2002-es adatai alapján világos, hogy több túltáplált ember van a Földön, mint éhező. Létezik egy skála tápanyagonként és ezen a skálán helyezkedik el az abszolút hiány, a mérsékelt hiány, és van egy tartomány, amire már azt lehet mondani, hogy optimális. Az európai étrendben viszonylag se nem sok, se nem kevés vitamin- és egyéb ásványi anyag található, ettől függetlenül bizonyos dolgokból hiány, másból  pedig felesleg keletkezhet.

Azon kár is töprengeni, hogy egy bizonyos tápanyagból vagy vitaminból a szervezetünknek mennyire van szüksége, mert ezt még a természet sem tudja.

Például a a C-vitaminból a napi javasolt mennyiség 80 mg, de ez csak egy irányszám és nagyban függ az egyén egészségügyi helyzetétől.

Honnan tudjuk, hogy mire van szüksége a szervezetünknek?

Az első és a legfontosabb, hogy figyeljünk a szervezetünkre, minden esetben jelez. Köröm, haj, bőr, fogíny. Öndiagnosztizálás helyett forduljunk szakemberhez, ha felmerül valaminek a komoly hiánya, netán túladagolása. A legtöbb ember nehezen dönti el, hogy melyek az ásványi anyagok és melyek a vitaminok. Utóbbiak szerves molekulák, az ásványi anyagok pedig elemek, mint a például a kalcium. Legutóbb az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet valamennyi, jelenleg gyógyszertárban, gyógyszertáron kívüli gyógyszerforgalmazásban és gyógyszer-nagykereskedelmi raktárban lévő Calcium-Sandoz pezsgőtabletta forgalmazását tiltotta meg, illetve vonta ki a forgalomból.

Étkezzünk szezonálisan!

Egyre több vitamint fogyasztunk, mégis könnyen megbetegszünk, mivel januárban epret eszünk, márciusban dinnyét, szőlőt. Az egy dolog, hogy a nagy bevásárlóközpontokban egész évben szinte mindent meg tudunk vásárolni, de azt messze nem tudjuk megállapítani, hogy milyen génmódosításokat, permetezőszereket használtak. Gondoljunk csak az elpusztíthatatlan kaliforniai paprikára, az import szőlőre vagy a salátára. Míg régen a saláta “földes” volt és a sárgarépa hegyes, mostanra minden szinte tökéletes. A sárgarépa esetében például, azért gömbölyítették le a répát, hogy ne szúrja ki a zacskókat a boltokban. Még Hófehérke is megirigyelné azokat a fényes, hibátlan almákat, melyekkel sorra lehet találkozni. Csakugyan csábító, mint a mesében, de legalább annyira veszélyes is. És a herceg csókja bizony nem gyógyítja meg az inzulinrezisztenciát, polipcisztás ováriumot és nem állítja helyre a hormonális változásokat sem.

via GIPHY

Sajnos mi fogyasztók kényszerítettük rá “Joli nénit”, hogy az almák tökéletesek, azaz génmódosítottak legyenek –  és bizony ennek súlyos ára van. Ha táplálékunk valamitől mentes vagy “bio” még az sem garancia semmire…

Társastánc: Az örök élet titka?

Az egészséges táplálkozás már önmagában is jelentős, de természetesen nem árt megtámogatni némi mozgással. Mondjuk úgy heti 3x-4x. Teljesen mindegy, hogy mi a választott sportunk, a lényeg a következetesség. Minden héten, ha esik, ha fúj, ha nincs kedvünk, ha van. Persze nem árt tudni, hogy a társas sportok és azon belül is a társastánc védi meg szervezetünket leginkább a szív-és érrendszeri betegségek ellen. Plusz egy érv a párunknak, hogy jöjjön el velünk!

via GIPHY

Hogyan tudjuk felkészíteni a szervezetünket az őszi megfázásra?

Vitaminok, ásványi anyagok, szezonális ételek, forró tea, hideg-meleg vizes fürdő és egy esti séta. Szász Máté szerint már 5km megtétele felér egy influenzaoltással. És te mikor indulsz?

Bár egy átlagos európai ember ma egyetlen nap alatt annyi kommunikációs üzenettel találkozik, mint egy 16. századi ember egész életében, Bálint Edina interjúját érdemes teljes egészében meghallgatni.

 

Unsplash/Tirza van Dijk/Nonki Azariah


Olvasás folytatása

90.9 Jazzy

Jazzy Rádió

Current track
TITLE
ARTIST

Most hallható:
The Pac - Love's Holiday
Hogy tetszik?
Ismeri a dalt?  
Igen
  |  
Nem
Az Ön neme?  
  |  
Férfi
Köszönjük az értékelést!